Takut tak ternampak jalan Tuhan sebenarnya.

Aku lah manusia yang paling cepat hatinya berubah. Paling cepat sekali. Semuanya selalu separuh jalan. Jadi keadaan ini betul betul menimbulkan ketakutan.

Sebab, rasa insaf yang datang selalunya sekejap.
Dan rasa semangat yang datang selalunya tak lama.
Pelik kan?

Rasanya dah beratus kali hidayah datang, tapi sebab tak ikhlas, semua tak menjadi. Seratus kali dah aku cuba tapi hati tak pernah tetap.

Kau takut dengar ini? Aku yang rasa?

Tahu siapa yang ingkar maka neraka tempat menginap, dan siapa yang patuh maka syurga dijanji Tuhan, tapi punya lah susah nak sampai rasa taubat tu selagi tak dipukul, selagi tak diherdik, maka selagi itu aku duduk sedap tak buat apa apa langsung dalam dunia ni.

Tak tahu aku nak buat apa, tak tahu aku nak mula dari mana. Zalim dekat diri sendiri, itu aku tau, tetapi sombongnya aku dengan agama sendiri, Tuhan saja yang tahu.

Selalu cakap pasal kebaikan, pasal Tuhan sentiasa ada masa susah.
Tapi, marahnya Tuhan dekat aku sebab bercakap saja pandai, aku tak mampu nak bayangkan macamana keadaannya.

Seronok tengok kawan-kawan berubah ke arah kebaikan, syukur tak terhingga semua dah berpatah balik, tapi aku? Macam aku cakap, seronok sangat duduk tak berbuat apa di dalam dunia.

Bukan tak takut. Takut sangat-sangat kalau fikirkan, tetapi sebenarnya aku hairan, kenapa langsung tak bergerak anggota badan nak buat segala suruhan. Bukan nak tunggu betul-betul dirotan, tapi aku rasa macam hati aku dah buta.

Sumpah takut.

2 comments:

Anonymous said...

selagi kau masih ada rasa takot, maknanya Tuhan masih sayangkan kau. Selagi Tuhan masih susahkan kau, maknanya Tuhan masih ingatkan kau. Cuma kena banyak buat homework la. Dhuha dua rakaat, solat yg antara doa memang mujarab, kau mintak apa mesti dapat, apa kata mintak tetapkan hati. *senyum*

Syfa Nisa M said...

Terima kasih Anon.

Aku cuba. Perlahan-lahan aku cuba. Kau salah satu daripada orang-orang yang aku tunggu.

Perhatikan aku. Marah kalau perlu.
Kot mungkin mau datang segan dahulu daripada ikhlas. Aku tak kisah, aku terdesak.Terima kasih sekali lagi.