Kurang aku, lebih kau, lebih lagi orang lain.

Aku bersyukur aku tak cantik.
Aku bersyukur aku gemuk.
Aku bersyukur aku miskin.
Aku bersyukur aku bodoh.
Aku bersyukur.

Sekarang aku tanya kau pulak.

Kau bersyukur kau cantik?
Kau bersyukur kau kurus?
Kau bersyukur kau kaya?
Kau bersyukur kau pandai?
Kau bersyukur?

Tuhan jadikan kurangnya satu manusia itu atas sebanyak-banyak sebab. Dan kekurangan yang Tuhan jadikan itu jika ditilik baik, lebih banyak istimewanya dari kebaikan. Kalau setiap baik itu kau ungkit dan setiap kurang kau sebut, maka sehingga kafan kau menyentuh tanah, belum tentu ikhlas kau dikira Tuhan.

Ingat tu.

2 comments:

nh@2_SuNNy said...

I LIKE U'R STATMENT..
membacanya membuatku semakn banyak bersyukur^^

Syfa Nisa M said...

It's just a reminder for myself, I'm glad you're feeling it. Alhamdulillah.